Nii mõnegi preparaadi toimainet on seostatud vähkkasvajate riski kasvuga, teisi jälle neerukivide tekke soodustamisega. Millised toidulisandid tasuks asendada looduslike alternatiividega või üldsegi menüüst välja jätta? Millised võiks aga kindlasti edasi võtta?

Multivitamiinid

Jäta need võrdlemisi kasutud vitamiinid võtmata. Kõik vajalikud ained saame me kätte tasakaalustatult toitudes. Aastaid arvati, et multivitamiinid on üleüldise tervisliku seisundi puhul kriitiliselt olulised- vitamiin C tugevdades immuunsüsteemi, vitamiin A parandades silmanägemist ning vitamiin B hoides organismi energiavarusid. Kuna korraliku ja balansseeritud toitumise korral saame neid aineid otse toidust, võib nende ületarvitamine hoopis ka tervisele kahju teha. Laiahaardeline uuring 2012. aastal, mis kaasas 39 000 naist, kes sõid multivitamiine, näitas hoopis, et pikemas perspektiivis oli multivitamiine võtvatel naistel kõrgem tervisetõrgete ja varajase surma risk kui neil, kes ei võtnud preparaate.

C-vitamiin

Selle asemel, et C-vitamiini sisse pugida ja loota, et preparaat külmetushaiguste ja viiruste eest kaitseb, tasuks süüa hoopis tsitruselisi nagu apelsinid, sidrunid jne. C-vitamiin on turuuuringute järgi üks enim turundusega „üles puhutud“ preparaate, aga nagu selgub- tegelikult ebavajalik. Mitmed uuringud on tõestanud, et C-vitamiin ei aita kuidagi kaasa külmetushaigustega võitlemisel ja liiga suurtes kogustes võttes võib see hoopis tõsta valuliste neerukivide riski.

Vitamiin B3

Aastaid kiideti vitamiin B3’e kui preparaatide imelast, mis pidanuks ravima kõike alates Alzheimerist südamehaigusteni. 2014. aastal läbi viidud uuring enam kui 25 000 inimese seas, kellel diagnoositud südamehaigus, kõneles aga vastupidistest tulemustest- selle asemel, et B3 oleks patsientide hea kolesterooli (kõrge tihedusega) taset tõstnud ja terviseriske alandanud, tekkisid neil, kes preparaati tarvitasid, hoopis probleemid maksa ja infektsioonide ja sisemiste verejooksudega.

Probiootikumid

Meditsiini arengud pole veel nii kandvate tulemusteni jõudnud, et probiootikumide kasulik mõju oleks tõestatud ning nende asemel oleks tervislikum süüa igapäevaselt hoopis jogurtit. Probiootikumide toimeaineid leidub veelgi rohkem maitsvates eesti jogurtites ja oma soolestikus kasulike bakterite kasvu toetamiseks söö parem neid.

Tsink

Hoopis tsink on toidulisandite seas see, mis aitab külmetushaiguste ennetamisel ja nendest paranemisel. Toimeaine võitleb efektiivselt hingamisteede viirustega ehk peamise nohu-köha-haigustekitajatega. 2011. aastal läbi viidud uuringu käigus jälgisid teadlased hiljuti haigestunud inimesi, kellest ühed tarvitasid paranemiseks vaid tsinki ning teised alternatiivseid preparaate. Nagu võiski loota- kiiremini paranesid ja haiguse käes vaevlesid vähem need, kes võtsid tsinki.

E-vitamiini asemel soovitavad arstiteadlased ja uurijad süüa värsket ja maitsvat spinatit ning antioksüdantide lisamanustamist vältida, sest ka need on tasakaalustatud toitumise puhul juba igapäevamenüüst leitavad. D-vitamiin on aga üks väheseid preparaate, mida soovitatakse ja julgustatakse tarvitama, sest seda leidub vähestes toitudes, päikesepaistet paljudes paikades napib ning D-vitamiini kasulik mõju tervisele on tõepoolest ka tõestatud.