Jaanuaris Euronicsist ostetud espressomasin Jura oli kliendi kätte jõudes väga halvas seisus. See pani uut kohvimasina omanikku kahtlustama, et ehk müüdi talle kasutatud toode.

Euronics aga keeldus raha tagastamast, mistõttu pöördus klient tarbijavaidluste komisjoni ning sai seal võidu kaupmehe üle. Otsuse kohaselt pidanuks Euronics Jura A7 eest välja käidud 909,99 eurot tagasi maksma. Otsuse Euronics ka ettenähtud aja jooksul täitis ja kandis kliendile kogu raha tagasi. Tõsi – raha ülekandmisele eelnes vaidlus, mille jooksul Euronics esiti oma süüd ei tunnistanud vaid pakkus välja võimalust masinat remontida. Euronics jättis tarbijakaitseametile teatamata, et on oma kohustused täitnud ning sattus seetõttu musta nimekirja.

Tele2-l oli vaidlus kliendiga, kes ostis möödunud aasta jaanuaris telefoni Sony Xperia XA hinnaga 279 eurot. Kõnede katkemise tõttu viis klient telefoni parandusse. Vastuvõtmisel märgiti, et telefoni pinnal esineb kriime ja täkkeid. Kliendile anti asendustelefon. Kui saabus teade, et telefon on parandatud, läks klient sellele järele ning avastas, et telefon on tegelikult parandamata. Nimelt ütles Tele2, et kuna telefonil avastati mehhaaniline paine, ei remondita seda enam garantiikorras. Seega pakuti kliendile tasulist remonti, millest tarbija keeldus. Klient leidis siiski, et ei vastuta telefoni vastuvõtmisel mitte märgatud vigade eest ja nõudis telefoni parandamis kaupleja kulul. Tarbijavaidluste komisjonis nõue ka täideti.

Tele2 Eesti kommunikatsioonijuht Kertu-Kätlin Käis kinnitas seda ka Delfile. "Tele2 poolt on antud otsus täidetud ja kliendile seadme maksumus hüvitatud," selgitas Käis. Ka Tele2 sattustarbijakaitseameti musta nimekirja, kuna ei teavitanud oma kohustuste täitmisest ametit.

Nii Tele2 kui Euronics eksisid

Tarbijakaitseameti kommunikatsioonieksperdi Pille Kalda selgitusel ei sattunud kumbki ettevõte tarbijavaidluste komisjoni otsuseid mittetäitnud ettevõtete ehk musta nimekirja tarbijakaitseameti eksimuse tõttu, vaid seetõttu, et nad ei olnud täitnud oma kohustust teavitada otsuse täitmisest ametit.

"Ettevõtjal on aega tarbija kasuks tehtud tarbijavaidluste komisjoni täitmiseks 30 päeva ning otsuse täitmisest tuleb kauplejal kirjalikult ametit teavitada ja seda ka tõendada. See info oli mõlemale ettevõtjale saadetud otsuse juures kaaskirjas – mis tähtajaks ja millisele meiliaadressile tuleb saata otsuse täitmist tõendav materjal. Kui kaupleja seda ei tee, siis avalikustatakse ettevõtja nimi automaatselt mustas nimekirjas. Seejuures tasub märkimist ka asjaolu, et viis päeva enne musta nimekirja lisamist läheb süsteemist automaatselt meeldetuletus ettevõtjale täitmata otsuse suhtes, mis peaks olema ettevõtjale indikaator, et midagi on tegemata," selgitas Kalda.

Tele2 ei olnud Kalda sõnul ametit konkreetselt teavitanud, et tarbijale oleks vastavalt komisjoni otsusele raha tagastatud ning selle kohta puudus tõendus. Eile saatis aga Tele2 maksekorralduse, mille peale amet eemaldas kohe Tele2 mustast nimekirjast (eile esitas ka Delfi Kasulik Tele2-le selleteemalise päringu - toim. )

"Seejuures maksekorralduselt on selgelt näha, et ülekanne on tehtud 31. päeval pärast otsuse avalikustamist. Komisjoni otsuse järgimiseks on kauplejal 30 päeva arvates selle tarbijakaitseameti veebilehel avaldamise päevale järgnevast päevast, kui otsuses ei ole määratud teist tähtaega. Musta nimekirja lisati Tele2 veel mõned päevad hiljem, täpsemalt 34. päeval," kommenteeris Kalda.

Euronics ei olnud saatnud oma otsuse täitmist ja seda tõendavaid dokumente nõutud meiliaadressile, mis oli kirjas talle saadetud otsuse kaaskirjas, märkis Kalda. "Amet kontrollis kindluse mõttes üle ka nii ameti kui komisjoni üldmeilid, millele Antista väidetavalt on saatnud kirja, kuid ka nendele aadressidele ei ole tulnud Antistalt teavitust. Antista saatis eile tööpäeva lõpus tarbijakaitseametile nõutud dokumendid, mispeale amet eemaldas ta mustast nimekirjast," edastas Kalda Delfile.