Mullu septembris ostis tarbija OÜ Aleksi Äri kauplusest (kaupluse nimi Aleksi Kuld) roosa kvartsiga kuldsõrmuse maksumusega 299 eurot.

Tarbija avalduse kohaselt ilmnes sõrmusel nädal pärast ostu tootel puudus: kivi tuli sõrmuse seest lahti ja kadus ära. Tarbija väidetel kasutas ta toodet sihtotstarbeliselt. Tarbija pöördus kivi kadumise avastamisel koheselt suulise pretensiooniga kaupleja poole.

Tarbija esitas kauplejale ka kirjaliku pretensiooni, kuivõrd tarbijaga ühendust ei võetud. Kaupleja vastas, et tegemist ei ole tootmisdefektiga ning tootel ilmnenud puudus on tekkinud ekspluatatsiooni käigus ehk löögi tagajärjel. Kaupleja soovitas tarbijal pöörduda juveliiri poole.

Tarbija kaupleja otsusega ei nõustunud. Tarbija rõhutab, et teda ole ei hoiatatud, et sõrmust tuleb kasutada ettevaatlikult. Samuti ei esitanud kaupleja talle eksperdiarvamust.

Kaupleja ei esitanud tarbijavaidluste komisjonile omapoolseid selgitusi.

Komisjon: tarbija avaldus rahuldada

Tarbija komisjoni istungil antud seletuse kohaselt kukkus kivi kuldsõrmusest välja märkamatult ja jäi kadunuks. Tarbija pöördus koheselt kaupleja poole ning jäi ootama kaupleja vastust. Kaupleja ei palunud sõrmust kohale tuua ning ei ole ka tarbija sõrmuse osas ekspertiisi teinud.

Komisjon vaatles tarbija sõrmust ning tuvastas, et sellel puudub kivi ning sõrmuse kullast osal puuduvad kriimustused ja löögi jäljed. Samas sõrmusel olevad kinnituskohad olid visuaalsel vaatlusel praktiliselt märkamatud, millest tekib küsimus, kas need kinnitused oli piisavad kivi väljakukkumise ärahoidmiseks.

Kaupleja on tuginenud vastuses tarbijale, et “kivi on sellisel viisil kinni, et iseseisvalt kukkuda välja ei saanud, ainult löökidega“. Komisjonile jäi arusaamatuks kaupleja vastuväide. Kui kaupleja ei teostanud tarbija kuldsõrmuse vaatlust ega teinud ekspertiisi, siis on antud vastus jäänud paljasõnaliseks.

Seaduse kohaselt tarbijamüügi korral eeldatakse et kuue kuu jooksul asja ostjale üleandmise päevast ilmnenud lepingutingimustele mittevastavus oli olemas asja üleandmise ajal. Seega tarbijaga
mittenõustumise korral lasus kauplejal tõendamiskoormis tõendada, et puudub tootmisdefekt.