Käisin viimati lennukiga Brüsselis. Lennukisse maha istudes avastasin ennast ebamugavast asendist. Ükskõik kui palju ma ennast ka sättisin, ei suutnud ma mugavust kuskilt leida. Käetugi hõõrus vastu pihta, põlved olid eesistuja seljatoesse surutud. Selline tunne, et kui ta oma seljatoe alla laseb, siis lahkun lennukist põlvevigastusega. Vahemärkusena, et olen umbes 185cm pikk, seega mitte midagi hiiglaslikku.

Mõtlesin, et hea küll, äkki õnnestub natuke lennukis magada ja ebamugav sõit läheb pisutki kiiremini. Kuna istusin viimases istmereas, ei saanud seljatuge alla lasta, seega käis magamine lihtsalt nii, et lasin pea norgu ja panin silmad kinni. Säärase magamise kohta levib rahvasuus hea sõna: "nokkimine". Lõpuks oli kaelal juba nii valus, et otsustasin kvaliteetune lõpetada.

Pärale jõudes võis kergendatult ohata. Küllap sellepärast vahel maandudes plaksutama hakataksegi, et lennukist välja saamine on lihtsalt niivõrd hea tunne. Kui meenutasin läbielatut, tõdesin endamisi, et see lihtsalt käib nii. See on lendamise puhul paratamatus.

Kogu lennureis on üks suur "paratamatus", millega tarbijad justkui leppinud on. Ülivara ärkamine, mõttetult karm turvakontroll, vastik lennusõit. Tekib küsimus, et mis on tegelikult paratamatus ja kustkohas saaksid lennufirmad ja -jaamad midagi ette võtta? Jah, küllap on paljud asjad regulatsioonides ja seadustes kinni, kuid ega ametkondadegi käed ju selles vallas seotud pole - midagi saab ikka muuta, näiteks istmevahede miinimumpikkuse kehtestamine.

Võib-olla vabandaks ebamugavused välja tõeliselt soodsad lennupiletite hinnad. Kuid Eesti puhul see ei kehti. Isegi odavlennufirmadeks tituleeritud Ryanair ja Easyjet ei suuda megaodavate piletitega siinmail üllatada ning vahel peab piletite eest välja käima sadu eurosid. Mujal Euroopas saab piletid vahel kümne euro eest kätte.

Lendamine ise näeb aga tarbija vaatevinklist ikka täpselt samasugune kui aastate eest. Sama kitsad (või veel kitsamad) istmevahed, sama tüütu turvakontroll.

Mujal transpordisektorites käivad aga arengud. Taksonduse on kõvasti mugavamaks muutnud sõidujagajate tulek, bussisõitudel pakutakse soodsa hinna eest ka Eesti-sisesestel sõitudel pehmeid istmeid piisava jalaruumiga ja seda päris hea hinna eest. Lennunduse viimane innovatsioon paistab olevat aga see, et ei pea enam pardakaarte välja printima.