Priit müüs automüügikuulutuste portaalis Auto 24 oma autot möödunud aasta lõpul. Audi A8 oli müügis hinnaga 12 000. Müügi hetkel oli auto läbisõit 325 000 kilomeetrit ja mees kirjutas selle ausalt müügikuulutusse ka üles.

Kuvatõmmis

Nüüd on sama auto uuesti müügis. Sel korral müüb seda Denis, kes on eelmist hinda kergitanud 13 750 euro peale ning väidab auto läbisõidu olevat 249 000 kilomeetrit. Denis on ka varem ühe Audi Auto 24 vahendusel müüki pannud, mille läbisõidu kilometraaž võrdlemisi paljulubav tundub.

Audi A8 müüs Priit aga üldsegi meesterahvale nimega Jegor ning auto kirjutati Natalja nimele. Maanteeameti sõiduki taustakontrollis on aga vaid üks hiljutine omanikuvahetus ja see oli hetkel, mil Priit auto ära müüs - möödunud aasta 28. detsembril.

"Tõenäoliselt pole jõudnud auto vahepeal omaniku veelkord vahetada ja tegemist on sama inimese või üksteist tundvate inimestega, kes auto möödunud aasta lõpus minu käest ostis. Mees rääkis mulle veel, et ostab auto oma naisele," rääkis Priit Delfile taustaks. Naise nimele auto kirjutatigi.

Audi A8 VIN koodi päringu peale selgub maanteeameti e-teenindusest, et juba 2014. aasta lõpul autole tehtud tehnoülevaatusel sai kirja läbisõiduks 252 000 kilomeetrit ehk rohkem kui kõige värskemas, Denisi poolt Auto 24 üles laetud kuulutuses.

Denis muutus küsimuse peale, kuidas auto läbisõit nii väike on, võrdlemisi sõnaahtaks. "Ma ei tea. Ma ei tea täpselt. Ma ostsin auto, sest mulle see meeldis," selgitas Denis, kuid pidas küsimusele vastamisest olulisemaks selgitada auto müümise põhjust.

"Ma tahan koera võtta. Ja nüüd vaja suurt autot. Audi Q7 või mahtuniversaal," selgitas mees.

Ta lisas, et tema jaoks olid auto ostul olulised, et käigukast töötaks ja mootor oleks peal. "Kontrollsõitu ma ei teinud. Ma ei tea, kuidas läbisõit väiksemaks muutus!" ütleb ta.

Aastas taolisi juhtumeid tuhatkond

Auto 24 portaali taga seisva ettevõtte Sanoma Baltics AS juhatuse liikme Margus Tombergi sõnul pole autode läbisõidumõõdiku ehk hodomeetri tagasi kerimine kuigi suur probleem.

"Aastas tehtud müügitehingutest moodustavad probleemsed ja just läbisõidumõõdiku kerimisega seotud juhud vähem kui ühe protsendi. Neid on kusagil tuhande kanti," ütleb Tomberg, kuid märgib, et probleem on kahtlemata oluline.

Tombergi sõnul teeb Auto 24 antud küsimuses koostööd nii tarbijakaitseameti, politsei kui ka maanteeameti liiklusregistriga. "Hea on näha, et probleem on iga aastaga aina väiksem. See näitab omakorda seda, et inimeste teadlikkus antud teemal on tõusnud."

Tombergi sõnul pole läbisõidumõõdiku tagasikerimine kuigi nutikas idee, eriti ajastul, kus on palju isetekkelisi vabatahtlikku järelvalvet tegevaid foorumeid ja sotsiaalmeedia gruppe. "Kui selline auto tuleb interneti otsingust välja, siis on edaspidi sellest keeruline lahti saada."

Autoostjal tasub teha kodutöö

Tarbijakaitseameti soovitusel tuleks autot ostes taolise probleemi otsa sattumist vältida sellega, et võrrelda hindu ja läbisõite näiteks Saksamaa ja Soome automüügilehtedel.

Autot hinnates tuleb meeles pidada, et autol vananevad kõik detailid. Auto tegelikust läbisõidust annavad märku pisidetailid: kulunud iste, rool, käigukang, pedaalid ja igasugused juhtnupud. Auto tegeliku vanuse hindamisel pööra tähelepanu komponentidele, mille ülesputitamine müügi eel on vähem tõenäoline, näiteks gaasi- ja piduripedaali kulumine," soovitab amet.

Kuna sõidukid käivad hoolduses enamjaolt iga kindla läbisõidu tagant, siis tasub uurida näiteks margiesindusest, kas on infot sõiduki hooldusajaloo kohta. Ka Eestis tehtud tehnoülevaatustel märgitakse üles sõiduki läbisõidumõõdiku näit, seda näeb maanteeameti e-teeninduses sõiduki taustakontrollis.