"Krõbedate miinuskraadidega oleme saanud automaatkäigukasti omanikelt küsimusi, miks auto ei liigu külmaga kohalt, aga veel sagedamini tuntakse huvi kuidas oma neljarattalise sõbraga parimal moel ümber käia, et talle viga ei teeks. Jagame mõned lihtsad nõuanded, mida pakasega tasub meeles pidada," räägib Riim.

Ära tõmba automaatkäigukasti käima!

Kuidas toimida kui automaatkäigukastiga sõiduk talvel ei käivitu? Kindlasti ei tohi teda käima tõmmata. See on raudkindel reegel, millega arvestada. Samuti on väga halb mõte autot pukseerida seisva mootoriga, eriti kui tegemist on CVT ehk variaator käigukastiga. Ka lühiajaline pukseerimine aeglasel kiirusel rikub kindlasti käigukasti.

Kui tegemist on DSG ehk topelt siduriga automaatkäigukastiga või tavalise planetaarautomaadiga, siis on enamasti lubatud lühiajaline (kuni 10 kilomeetrit) ning väga madal kiirus (kuni 30 km/h). Külma ilmaga on seda ilmselt väga ebamugav ja ka ohtlik teha, seega on mõistlikum kasutada treilerit.

Kuid miks ei tohi autot pukseerida? Põhjus peitub automaatkäigukasti eripäras, sest õlipump, millega tekitatakse käigukasti määrimisrõhk, ei tööta kui mootor seisab. Teatud käigukastidel jääb seisva mootoriga ka lisaks veel esimene käik sisse ja pukseerimisel on sellisel tegevusel fataalsed tagajärjed.

Kontrolli õlitaset!

Käigukasti õlitase sõltub temperatuurist, sest õli paisub temperatuuri tõustes. Seega võib külma ilmaga tekkida olukord, kus masinat käivitades ning käiku sisse lülitades, ei liigu auto kohalt. Üks põhjus võib olla liiga madal õlitase. Kindlasti ei tohiks üritada sõidukit kuidagimoodi jõuga liikuma saada. Parim mida teha saab, on viia auto teenindusse ja mitte pukseerides, vaid treileriga. Teine võimalus on proovida käigukasti õli soojendada õli paisumiseks ehk siis taseme tõusmiseks. Selleks jätke kohapeal auto tööle ja proovige poole tunni pärast uuesti kas auto liigub. Kui auto hakkab probleemideta liikuma, siis on mõistlik kindlasti esimese asjana sõita teenindusse. Madal õlitase viitab tõenäoliselt tihendi vigastuse ja võimaliku lekkele. Kindlasti ärge sõitke sellise käigukastiga pikalt edasi. Tuleb olla õnnelik, et külm ilm sellise hea märguande tegi.

Ka külma käigukastiga lülitushäired võivad olla põhjustatud madalast õlitasemest. Näiteks ei pruugi olla käigukasti õlitase veel nii madal, et takistaks auto kohalt sõitu, kuid on samas piisavalt madal, et näiteks kiirendades või kurvi keerates lööb käigu välja või toimub pöörete ebaloomulik tõus. Päris palju saame kõnesid, kus kurdetakse, et hommikul ringteel sõites läheb käigukast avariirežiimi ja jõnksutab.

Kahjustumine väga külma ilmaga

Väga vana käigukastiõli ehk ATF võib külmaga muutuda niivõrd paksuks, et see avaldub mõju lülitusele. See on kindlasti märk, et olete käigukasti hooldusega hiljaks jäänud ning ATF on niivõrd tugevalt muutunud. Harvad ei ole ka juhused, kus õlis leiduva veeniiskuse tõttu toimub ajutiselt mõne kanali ummistus jäätumisel . Lisaks lülituskvaliteedile toimub sellise õliga sõites käigukasti ebanormaalselt kiire kulumine, mis toob suure tõenäosusega kaasa kuluka remondiarve. Siinkohal on abiks käigukastiõli vahetus.

Ära nõksuta lumme kinni jäädes!

Lumme kinni jäädes tuleb vältida tugevat ja korduvat nõksutamist, et autot liikuma saada. Seda tehes tõuseb ATFi temperatuur väga kiiresti ja toob kaasa väga tugevad kahjustused käigukastis. Kui autot ei õnnestu kuni kümne nõksutamise tagajärjel lumest liikuma saada, siis on mõistlik abi kutsuda või lasta käigukastil jahtuda kümme minutit töötava motooriga. Seejärel võib ettevaatlikult uuesti proovida. Paljudel autodel ei ole armatuurlaual käigukastiõli temperatuuri näitu, mis annaks märku ülekuumenemisest . ATFi kuumenemisel üle 120 kraadi kahjustuvad käigukasti tihendid ja 130 –140 kraadine käigukasti õli põhjustab siduriketaste läbilibisemist ja söestumist.

Tasub silmas pidada, et mõned ilmingud on pakasega ka täiesti normaalsed ja nende pärast ei tasu liigselt muretseda. Näiteks on levinud, et väga külma ilmaga sõitu alustades vahetab ka käigukast (külma vedeliku tõttu) käike aeglasemalt ja kõrgematel pööretel. Ei tasu ehmatada kui käiguvahetus on mõnevõrra erinev võrreldes töösooja mootoriga käiguvahetusest. Samas tuleks olla tähelepanelik ja ettevaatlik igasuguste löökide ja vibratsioonide suhtes. Nende ilmnemisel ei soovita me vigase käigukastiga pikalt edasi sõita ja tuleks minna diagnostikasse. Õigeaegselt tuvastatud riketega tegelemine on odavam kui nende ignoreerimine.