Mõned meist on harjunud teatud kellaajal või olukorras ostma topsi kohvi, sööma maiustusi või jooma veini. Tihtipeale taipamata, miks me nii teeme ja mõtlemata, millist kasu või kahju sellest saame.

Analüüsi oma harjumusi

Raamatu „Harjumuse jõud“ autor Charles Duhigg märkas, et kipub igal tööpäeval kella kolme paiku pealelõunal sööma šokolaadiküpsiseid. See ei teinud tema kehakaalule head. Lihtsalt söömata jätmine oleks olnud aga liiga karm karistus. Ta otsustas iseenda käitumist analüüsida ja märkas, et küpsise söömise ajendiks polnud mitte magusaisu, vaid soov töölaua tagant püsti tõusta ja kolleegidega vahelduseks lobiseda. Pärast mõningaid katsetusi sai ta halva harjumuse kasulikumaga asendatud ilma millestki ilma jäämata. Varasema kohvikusse jalutamise asemel kõnnib ta nüüd kella kolme paiku kolleegide juurde juttu ajama. Harjumuse muutmise tulemusena võttis ta kaalus enam kui viis kilo alla. Edu saladuseks oli arusaamine, mis harjumuspärase käitumise esile tõi (kindel kellaaeg) ja milline oli sellest saadav tasu (sõpradega lobisemine).

Seega - mõtle oma igapäevastele harjumustele. Kui leiad sarnase kombe, mis tervisele või rahakotile kasuks ei tule, siis küsi endalt: 1) millises olukorras tavaliselt see kasutu harjumus aset leiab? 2) millist tasu Sa sellest saad? 3) millise käitumisega saaksid selle harjumuse asendada?

Harjumuspärase käitumise päeva pealt ära lõpetamine pole lihtne. Arukam on leida teine tegevus, millega kasutu harjumus asendada. Selle käigus võib õnnestuda ka raha kokku hoida märksa olulisemate eesmärkide jaoks. Arvuta kokku, mida saaksid endale lubada kui näiteks igapäevase kohvitopsi ostu aasta aega tegemata jätaksid.

Sõnasta reegel

Üks viis harjumuse muutmiseks või uue harjumuse tekitamiseks on sõnastada reegel, näiteks: „Kui jõuan töölaua juurde, joon klaasi vett“ või „Kui mul ei õnnestu kasutust harjumusest loobuda, siis ei osta ühtegi maiustust“. Abivahendiks soovitud suunas püsimisel on meeldetuletused, näiteks rahakoti vahele pistetud sildil, mobiiliekraanile salvestatud pildil või mõne mobiilirakenduse abil. Peaasi, et harjumuse muutmise eesmärk oleks Sulle isiklikult oluline ja motiveeriv. Iseendale millegi keelamine ilma selle eest mingitki tasu saamata ei ole motiveeriv.