Alexela juhatuse liige Alan Vaht kinnitas, et selle ja eelmise nädala hinnakõikumine ei ole tõepoolest seotud biolisandi muutumisega. „Praegune kütuse hinna tõus on seotud maailmaturu kütuse hinnaga ja sellega, et algamas on suvine hooaeg, millal bensiini hind on tarbimise tõusu tõttu kasvamas,” rääkis ta.

„Kui vaadata näiteks eelmise nädala kõikumist, siis diiselkütuse hind hoopis langes,” tõi Vaht näite. Tema sõnul on tavapärane, et suveperioodi tulekuga, mis tõstab maailmaturul vastavalt tarbimise tõusule ka bensiini hinnad üles. Diiselkütuse hinnad liiguvad vastupidises suunas. Talveperioodi tulekuga aga hinnad muutuvad taas vastupidiselt, ehk diisel kallineb ning bensiin odavneb.

Maailmaturg kergitab

„Kui vaadata viimase kuu hinnaliikumist, siis madalseis oli märtsi keskpaigas diiselkütuse hinnas. Kui bensiini vaadata, siis kuu ajaga on hinna tõus 7 senti liitrist,” sõnas Vaht.

Pikka aega oli Vahti sõnul bensiini baashind 1,329 ja diisli baashind 1,349.
Bensiini baashind kerkis 1,379 euroni liitri kohta, mis teeb hinnatõusuks 5 senti (koos käibemaksuga – toim.).

Samal ajal maailmaturu on bensiini hind tõusnud ilma käibemaksuta üle 7 sendi liitri kohta. Täpselt arvutades tuleb hinnatõusuks 7,8 senti hinnatõusu liitri kohta kuu ajaga. Kui sellele lisada käibemaks, siis tuleb tõusuks maailmaturul 9,4 senti eurot liitri kohta,” viitas Vaht sellele, et maailmaturg võib veelgi ka Eestis müüdava kütuse hinnale lisa tuua.

Kindel tõusustrateegia

„Lisaks maailmaturu hindadele mõjutab hindasid ka kütusemüüjate strateegia. Kuna nädalavahetusel püütakse peamiselt eraklienti, siis nädala lõpus langetatakse veidi kütuse hindasid. See muster on meil aastaid nii kestnud, et nädala lõpus hinnad tambitakse mudasse ja nädala alguses korrigeeritakse need vastavalt maailmaturu hindadele,” kirjeldas Vaht.

Praegune olukord, kui kütuse hinnad kõiguvad üles-alla, on Vahti hinnangul märk tervest konkurentsiolukorrast ja muretseda pole vaja. „Käib selge võitlus turu ja omaenda turuosa pärast,” märkis ta.

Samuti viitas ekspert sellele, et aktsiisitõus on viinud Eestist osa tarbimist ära, mis paneb siinsed kütusemüüjad allesjäänud klientide nimel tihemini konkureerima. „Mures peaks olema siis, kui kütuse hinnad ei kõiguks, sest see viitaks, et hinnad on kokku lepitud.”

Biolisandi mõju ootab ees

Suurema biolisandiga kütus jõuab tõenäoliselt tanklatesse aprilli jooksul, kui praeguse kütuse varud saavad tanklates läbi müüdud.

Vaht kinnitas, et vaatamata sellele, et osad konkurendid ei näe etanooli mõju kütuse hinnale, see nii ei ole. “Etanooli mõju bensiini hinnale on praeguste hindade ja dollari kursi juures 2,0 senti liitri kohta, kui etanooli protsent on 10,” ütles ta enda arvutuste põhjal, mis võtavad arvesse nii bioetanooli hinda ning dollari kurssi.

Lisaks tuleks Vahti sõnul arvestada sellega, et biolisandiga kütust kulub rohkem.