Kuidas aga on viimase aasta jooksul kütuse hind muutunud?


Maailmas käib suur vägikaikavedu

Olerexi aktsionär Antti Moppeli sõnul käib praegu naftaturul OPEC+ (OPEC, Venemaa ja veel mõned väiksemad tootjariigid) ja USA vägikaikavedu.

„OPEC+ soovib nafta hinda kõrgel hoida ja on selle nimel valmis tootmist kärpima, kuna paljud riigid vajavad oma eelarvete tasakaalustamiseks Brenti naftahinna hoidmist vähemalt 70 USD/bbl tasemel,” lisas ta.

„Ameeriklased seevastu lepivad madalama hinnaga selleks, et enda tootmismahte kasvatada ja turuosa juurde võita. Praeguseks ongi see õnnestunud: 2019 aasta veebruaris oli USA maailma suurim naftatootja tootmismahuga 12,2 mbpd,” tõi Moppel näiiteks.

Ta lisas, et ainuüksi Texase osariik eraldiseisvalt oleks praegu maailma suuruselt seitsmes naftatootja. Lisaks mõjutab naftaturu niigi habrast olukorda Venezuela naftatootmise võikalik krahh ja Iraani ekspordi vähenemine.

Esmaspäeval ütles Venemaa rahandusminister Siluanov, et OPEC+ seisab dilemma ees - kas jätkata tootmiskärpeid ja kaotada USA-le turuosa, või suurendada turu säilitamiseks tootmist ja näha nafta hinda langemas kuni 40 USD/bbl.

Moppeli sõnul ei soovi turgu keegi kaotada, mistõttu suureneb võimalus, et aasta alguses kehtestatud tootmispiirangutest hakatakse mööda hiilima.

IEA (International Energy Agency) on samuti hoiatanud, et kõrge naftahind hakkab vähendama globaalset nõudlust. Plattsi viimane Brenti naftahinna prognoos selleks aastaks on vahemikus 70-75 USD/bbl. Sarnast tulemust näitas Reutersi aastaalguse küsitlus, milles osales ka Olerex. Täna on Brenti naftahind kõikunud 70.75-71.5 USD/bbl vahemikus. Seega loodame naftahinna langust,” rääkis Moppel.

Moppel lisas, et suuremale biokomponendi sisaldusele üleminek nii tugevat mõju, kui olukord maailmaturul, kütuse hinnale ei avalda.

„Üle minnakse järk-järgult ja selle mõju jaehinnale avaldub sujuvalt. Biolisand muudab kütuse kallimaks kahel põhjusel: esiteks on biokomponent kallim kui fossiilne kütus ja teiseks tekitab lisakulusid biokomponendi logistika ja kütusesse segamine.”

Vaata kütuse hinna liikumisi allolevast graafikust!

Diislikütuse (must) ja mootoribensiin 95-e (roheline) hinnamuutused viimase aasta jooksul.
Foto: Olerex