Eelmisel esmaspäeval kerkis bensiin 95 hind üle tüki aja üle 1,40 euro liitri kohta. Hinnatõusule järgnes aga korralik sula, järgmiste päevade jooksul langetati järk-järgult hinda.

Kütuse hinnad Tallinnas Tööstuse tänaval 24.-29. november
Mobiilifotod: Liisa Rebane

Hinnad langesid kuni teisipäevani, kui hind kerkis taas üle 1,40 euro bensiin 95 liitri eest.

Vaata hinnamuutust alates 24. novembrist allolevas tabelis.

Hinnatõus tõi palju küsimusi

Neste Eesti AS turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste tõdes, et eelmise nädala hüppelise hinnatõusu järel saabus neile palju küsimusi. "Nagu oma varasemates kommentaarides välja tõime, oli hinnatõusu taga peamiselt kohalik konkurents ning kerge mõjutusena ka kütuste sisseostu hindade kallinemine," lisas ta.

Kütuse hinnad olid Sülluste sõnul Eestis varasemalt madalamal kui ostuhinna järgi oleks pidanud olema ning tol esmaspäeval toimus nii-öelda turu taastumine. "Kuna hinnatõusule eelneval päeval olid hinnad piltlikult öeldes põhjas, andis hindade korrigeerimine hinnatõusule ka varasemast suurema amplituudi. Ehk sisuliselt hinnatõus ei olnud normaalsus, vaid konkurentsist tingitud," põhjendas ta.

Konkurents viib ka alla

"Sarnaselt nagu viis konkurents hinnad üles, läksid need juba järgmisel päeval kiirelt tagasi langusesse ning saavutasid oma madalaima taseme, ehk alla 1,3 euro, taas nädalavahetusel," tõi Sülluste välja.

Nädalalõpu soodsam hind on Sülluste sõnul kujunenud peamiselt kütusemüüjate konkurentsi eripärast ja sarnane muster on Eestis kestnud juba aastaid. "Kuna eraklient tarbib kütust nädalalõppudel rohkem, püüavad kõik turuosalised kliente soodsama hinnaga enda poole meelitada. Kui üks turuosaline algatab hinnasoodustuse, reageerivad sellele ka teised ning kogu turul tekib n.ö. domino efekt, kus hinnad kukuvad nädala lõpuks väga madalale tasemele," rääkis ta.

Käesolev nädal tõi erandi

Üldjuhul toimub hindade korrigeerimine esmaspäeval, kuid siin ei ole Sülluste sõnul alati ühest reeglit. "Palju sõltub ka sellest, kuidas ja millal muutuvad sisseostu hinnad, millised on välised mõjurid. Iga muudatuse puhul arvestatakse kõiki turu ja hinna nüansse ning vahest võib olla suurim hinnatõus või langus ka nädala keskel," rääkis ta.

Mootorikütuste jaehind muutub ajas pidevalt, sõltudes kütuse maailmaturu hindadest, mis on omakorda seoses toornafta maailmaturu hindadega. "Samas ei ole seos üks-ühele sama, sest mootorikütused on valmistooted, mitte nafta. Suurim mõjutaja, lisaks tooraine hindadele, on väga aktiivne siseturu konkurents," tõdes Sülluste.

"Turuosalised võitlevad iga kliendi pärast, tehes rohkeid hinnasoodustusi lojaalsuskaartidele ja alandades hindu tanklate hinnatornides. Kuna konkurents on tugev, jälgivad turuosalised aktiivselt üksteise hinnaliikumisi ning reageerivad kiirelt," rääkis Sülluste.

Sülluste kinnitas, et kui keegi kütusemüüjatest algatab hinnasoodustuse, tulevad konkurendid kiirelt järele. "Kui keegi tõstab hinda, reageeritakse ka sellele kiirelt. Aktiivne konkurents loob olukorra, kus tanklate hinnad võivad kõikuda üles-alla mitmeid kordi päevas," põhjendas ta.

Vaata kütusehindade muutuse selgitust ka Delfi TV selgitavas videos!