Eesti tanklaketid tõid kütuse hinnad aprilli alguses küll 1.199 euro juurde liitri kohta, kuid võrreldes naabritega on kütuse hind Eestis jätkuvalt kõrge.

Hetkel tuleb suuremates Eesti tanklakettides nii bensiin 95 kui diislikütuse liitri eest välja käia 1.199 eurot. Soodsamat hinda pakkuvas Krooning tanklas maksab bensiin 95 liiter 1,144 eurot ja diislikütuse liiter 1.139 eurot.

Euroopas paistavad kõige kallimate kütuse hindadega silma Holland, Malta ja Itaalia. Kõige soodsama hinnaga saab kütuseliitri kätte Venemaal, Valgevenes, Türgis ja Ukrainas. Euroopa Liidu riikidest on soodsamad hinnad Ungaris, Bulgaarias ja Poolas. Eesti asetub riikide võrdluses kallimasse kolmandikku, 27. kohale.

Soomes soodsam kui meil

Meie lõunanaabrite juures näeb ilusaid hindasid, mis on alla euro liitri kohta. Leedus on bensiin 95 hinnaks 0.921 eurot liiter ja 0.866 eurot diislikütuse liiter. Lätis on vastavad hinnad 1.004 eurot ja 0.912 eurot liiter.

Põhjanaabrite juures langes eelmisel nädalal soodsamates tanklates pärast USA naftakrahhi hind rekordmadalale ja maksis 1.159 eurot liiter, kirjutas Iltalehti.

Soomes Tuuri Alavuse külatanklas maksis 21. aprillil bensiin 95 liiter 1,159 eurot ja diislikütuse liiter 0.839 eurot. Samal päeval maksis Vaasas Shell ekspressi tanklas bensiin 95 1,18 eurot liiter ja Helsingis Neste tanklas 1,178 eurot. Sellisele tasemele aga Eesti suuremad kütusemüüjad oma hindasid langetanud ei ole ja püsivad kindlalt 1,199 euro juures.

Kütuse hinnad Neste tanklas Tallinnas.
Foto: Priit Simson

Diislikütuse hind võib langeda alla euro

Valitsus otsustas 1. maist langetada diislikütuse aktsiisi, mille järel lubavad kütusemüüjad reedest hinda langetada 14.5 senti liitri kohta. Kui praegu maksab diislikütuse liiter Tallinnas 1.199 eurot liiter, langeks aktsiisilangusega hind 1.054 euroni liitri eest.

Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütles ERRile, et hind võib pärast aktsiisilangust langeda alla euro. Samuti prognoosis Vaht, et ka bensiinihinnad võivad paari-kolme sendi jagu soodsamaks minna.

Vahti sõnul ei sõida inimesed koroonakriisi tõttu enam nii palju ringi kui varem ning seetõttu on ka bensiini ostmine väga palju langenud, mis omakorda sunnib hinda stabiilsel tasemel hoidma. 95-oktaanise bensiini müügimahud on märtsikuus aasta varasemaga võrreldes langenud suisa 40 protsenti.

Vaht sõnas, et kütuseettevõtteid on tabanud suur küsimuste laviin. "Ütlen päris rahulikult, et kui võrrelda naaberriikidega, siis meie hinnad on absoluutses Euroopa tipus."

Vahti sõnul on kõrgete kütusehindade taga poliitilised otsused, peamiselt 2015. aasta otsus tõsta iga-aastaselt kütuseaktsiisi.

Üheks põhjuseks kõrgemate kütusehindade taga lisaks aktsiisile on ka erinev biokütuse kohustus. "Kui Eestis on otsustatud täita täies ulatuses nii 10 protsenti biokütuse kohustust kui ka kuus protsenti kasvuhoonegaaside (KHG) vähendamise kohustust, siis Lätis ja Leedus on otsustatud minna "suhkrutrahvi" teed ning maksta KHG kohustuse mittetäitmise eest trahvi," lisas Vaht.

Võrdle Euroopa kütuse hindasid tabelis!