Brenti toornafta hind oli kuu aega tagasi kahekümne dollari juures barrelist, eilseks oli see tõusnud juba 36 dollari peale. Bensiini hind on tõusnud maailmaturul 10 senti liitri eest, koos käibemaksuga 12 senti liitri eest. Diisli hind on kuu ajaga tõusnud maailmaturul 6-7 senti.

Kuvatõmmis leheküljelt oilprice.com

Neste turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste sõnul on pikemaajalist vaadet kütuse jaehindade osas keeruline anda. “Positiivne on see, et vaatamata nafta hinna järk-järgulisele tõusule on kütuse jaehinnad meie tanklates püsinud stabiilsena terve maikuu jooksul. Kui toornafta hind jätkab kerkimist ning hinnatõus avaldub ka valmistoodangu sisseostuhindades, jõuab see kindlasti ka jaehinda. Millal see täpselt juhtub, on keeruline öelda. Siinkohal on suur mõju ka kohalikul konkurentsil,” ütleb ta.

Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütleb, et hinnad on maailmaturul tõusnud, kuid tarbijate õnneks on jaehind tanklates püsinud. Vaht ei taha otseselt spekuleerida selle üle, mida ja millal postihinnad tegema hakkavad, kuid julgeb arvata, et suvel võivad tarbijad rahulikumalt hingata.

Vaht meenutab, et kui maailmaturul hinnad märtsis langesid, siis oli palju meediakära selle ümber, miks hinnad tanklas ei lange. “Need tegelikkuses ju langesid küll. Täna, mil maailmaturu hinnad on tõusnud, ei ole ma väga palju kuulnud kära selle ümber, miks tanklakettide hinnad ei tõuse.”

Alexela LNG tankla avamine
Foto: Margus Pahv

Ekspert selgitab, et toornafta hinna liikumine ei tähenda seda, et kohe peaksid hinnad tanklapostil muutma. “Toornaftat me ikkagi auto kütusepaaki ei pane, siin vahel on rafineerimistehas, kes ostab toornaftat ja peegeldab siis selle toornafta hinna. Ehk see on tema sisendhind ja lõppkokkuvõttes, mis sealt välja tuleb, on bensiin ja diisel, mis on täiesti eraldi kaubeldavad kütused toorainete turul.”

OPEC ja toornafta turu taastumine

Risto Sülluste sõnab, et nende analüütikute hinnangul toetab toornafta hinnakasvu naftatoodete nõudluse järkjärguline taastumine, mis on tingitud viiruse leviku tõkestamise meetmete aeglasest leevendamisest. “Eeldatavasti püsib ka Hiina nõudlus toorme järele endiselt tugev, kuna stimuleerimispakett parandab Hiinas üldist tööstustoodangu taset, hoolimata USA ja Hiina vahelistest kasvavatest pingetest.”

Neste Porvoo kütusetehas
Foto: Jaanus Lensment

“Vaatamata lühiajalise hindade volatiilsusele, toetab toornafta hinda pakkumise ja nõudluse paranemine. Teisalt võib toornafta hinnataseme järsk tõus lähitulevikus tuua turule tagasi USA kildnafta, survestades sellega taas Brenti hindu. Seega, ehkki turu peamised põhinäitajad toetavad lähikuudel toornafta hindu, ei eeldata hinnatõusu järsku, vaid suure volatiilsusega,” sõnab Sülluste.

Palju sõltub ka sellest, kas 9. juunil Venemaa eestvedamisel kokku kutsutud OPEC-i koosolekul saavutatakse kokkulepe nafta tootmise täiendavate kärbete osas. Kui OPEC tõesti kärbib, siis mõjutab see kindlasit hindu maailmaturul.

“Enne üheksandat juunit on väga raske öelda, kõik sõltubki sellest, mida OPEC otsustab, kas minnakse täiendavalt tootmist kärpima või ei minda. Igal juhul on täna selge see, et maailma nafta nõudlus on väiksem kui ta oli ennem. Terveks selleks aastaks jääb nafta nõudlus umbes üheksa protsendi väiksemaks,” sõnab Vaht.