“Kuidas on võimalik, et kord hävinud sõidukit uuesti arvele saab võtta? Kindlustus on hüvitanud turuväärtuse, auto on tehtud ise korda ja uuesti müüki pandud. Kui auto on kord juba kõveraks sõidetud, turvasüsteemid ei tööta, siis kuidas saab selline sõiduk liikluses osaleda?” imestab lugeja.

Lugeja tegi pärast avariid fotodest kuvatõmmised, et vaadata, kas mõni sõiduk hiljem müüki pannakse. Praegu on sõiduauto Toyota CHR müügis hinnaga 17 490 eurot. Kusjuures uuena jääb sõiduki hind Amservi hinnakirja järgi 20-24 tuhande euro vahele.

Kuvatõmmis auto24.ee

Sõiduki müügikuulutuses pole mainitud, et auto on osalenud avariis ja kuulutatud majanduslikus mõttes hävinuks.

Omavahel põrkasid 25. mail kokku väikekaubik Mercedes-Benz ning sõiduautod Toyota ja Mitsubishi. Toyotat juhtinud 23-aastane naine sai viga nõnda palju, et viidi kiirabiga haiglasse.

Sõiduk Mercedes-Benz sõitis Sõpruse puiestee 173 juures ees otse liikunud Toyotale tagant otsa. Kokkupõrge tagajärjel paiskus Toyota vastu ees liikunud Mitsubishit. Sõiduki vigastused pole fotol hästi näha, auto tagumine osa oli pärast avariid ulatuslikult kahjustatud.

Lugeja foto

Seadus ei keela taastatud auto müümist

Kasulik kirjutas teemast paar aastat tagasi, toona ütles Maanteeameti liiklusohutuse osakonna juhataja Erik Ernits, et autode taastamine pärast liiklusõnnetust on tavaline. „Majanduslikult väärtusetuks tunnistatud sõiduki kahjustused võivad olla väga väikesed: odavamate autode puhul näiteks üle mitme kerepaneeli ulatuv kraapejälg, mõne haruldasema auto puhul aga kallis varuosa,” tõi ta näite.

Avariiliste autode parandamise sagedust kinnitas 2018. aastal ka riiklikult tunnustatud maanteetranspordi- ja autotehnika ekspert Raul Põdersalu.

Põdersalu hoiatas, et majanduslikus mõttes väärtusetuks kuulutamise hinnang on subjektiivne. „Enamasti põhineb hinnang remonditöökoja esindaja arvamusel või kindlustusseltsi kahjukäsitluse esindaja ja kahju kannatanud sõiduki omaniku vahelisel suhtlusel,” selgitas ta.

Salva kahjukäsitluse juhataja Kaupo Kaareste sõnul loetakse vaid 1–2% kahjustustest nii tõsiseks, et auto on edaspidi majanduslikult väärtusetu – selline hinnang antakse keskmiselt kümnele sõidukile kuus.

Põdersalu sõnas toona, et seadus ei keela avariilist sõidukit müüa. „Samas reguleerib võlaõigusseadus, et sõiduki müüja ei tohi potentsiaalse ostja eest vigu varjata, vastasel korral on ostjal õigus tehing tühistada ja sõiduk müüjale tagastada,” selgitas ta.

Ekspertide sõnul on väga tähtis, et sõiduk oleks nõuetekohaselt taastatud. Minevikus on olnud juhtumeid, kus näiteks auto turvasüsteemid pole korralikult taastatud ja pahaaimamatu uus omanik on uues avariis selle tõttu vigastada saanud.

Enne soetamist tuleb sõiduki ajalugu kontrollida nii Maanteeameti kui ka Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehelt.

Kuvatõmmis

Loe pikemalt siit!